Forside Generelt Sådan håndterer I bedst psykisk sygdom i familien

Sådan håndterer I bedst psykisk sygdom i familien

Dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med den virksomhed der linkes til. Indlægget er derfor betalt - det samme gælder links.

I gennemsnit rammes hver femte dansker af en psykisk lidelse i løbet af livet, og hver anden familie kommer på et tidspunkt i kontakt med det psykiatriske behandlingssystem. Psykisk sygdom i familien sætter både den syge og de pårørende under et hårdt pres, og det er en meget vanskelig situation at navigere i. Der er dog en række initiativer, man som familie kan gøre brug af for at håndtere sygdomsforløbet bedst muligt.

Søg professionel hjælp

Psykisk sygdom findes i både milde og svære tilfælde, og behandlingen og effekten af den varierer fra sygdom til sygdom og fra person til person. Som udgangspunkt bør man opsøge egen læge, som så vurderer, i hvilken retning han vil sende patienten videre i systemet. Typisk behandles psykiske lidelser med en kombination af medicin og psykoterapi, men behandlingen afhænger som sagt af den enkelte situation og patient.

I nogle tilfælde påvirker sygdommen familien i så høj grad, at det kan være nødvendigt for den syge at bo på et bosted for psykiske lidelser i en rum tid. Ofte aflaster det familien en hel del, og det kan måske gøre det muligt at have en tilnærmelsesvis almindelig hverdag med nogenlunde faste rutiner. Hvis der er børn i familien, er dette afgørende for deres trivsel. Det kan muligvis være nødvendigt for de pårørende at modtage rådgivning behandling også.

Snak med hinanden

Når et familiemedlem rammes af en psykisk lidelse, rammes hele familien. Derfor er det vigtigt, at man igennem forløbet får talt sammen og delt de følelser og stemninger, som situationen ripper op i.

Især børn og unge har en tendens til at holde følelserne for sig selv og ikke dele dem med hverken familie eller venner. Det kan bidrage til, at emnet bliver tilnærmelsesvist tabubelagt, hvilken ikke har nogen positiv effekt på situationen. Derfor er det vigtigt, at man i familien får talt åbent om den psykiske sygdom, og hvordan den påvirker medlemmerne.

EFTERLAD ET SVAR